mitt älskade Sverige.

Det är inte så ofta en stor bokstav får vara med i en rubrik på mina inlägg. Men idag är det nationaldagen och jag älskar mitt Sverige. Jag är stolt över att vara svensk. Och nej, jag är inte rasist för det, ifall någon undrade.(sånt fjant att man får höra det för att man säger att man är stolt svensk) Jag trivs här i Sverige, jag tycker att Sverige är ett bra land. Idag på jobbet, pratade vi om nationaldagen, då frågade en jobbarkompis till mej om vi visste varför vi firade nationaldagen. Jag svarade; jag undrar varför vi i n t e firar nationaldagen. För det kan vi väl inte säga att vi gör? Inte om vi jämför oss med Norge. Eller Amerika. Så där har vi ju iallafall inte tagit efter den amerikanska livsstilen. Även om jag är också är stolt över att ha blå-vitt-blod i mina ådror, åtminstone några procent, så är det Sverige som är mitt land. Nationaldagen firar vi för att, om jag inte minns fel, att Gustav Vasa valdes som kung den 6 juni 1523. (måste söka lite nu) Och se vad jag hittade;

"Den 6 juni har kallats
Gustav Vasas dag, Svenska flaggans dag och är nu Sveriges nationaldag och Svenska flaggans dag. Någon gång under 1800-talet togs den 6 juni fram som en nationell minnesdag. Dagen firades till minne av den 6 juni 1523, då Gustav Vasa valdes till Sveriges kung och unionen med Danmark därför slutgiltigt upphörde och Sverige blev en självständig stat."


Men det är annan sak som jag med Sverige att göra idag också. Sverige möter Island i fotboll. 43 minuter in i matchen leder Sverige med 2-0. Det är ju godkänt, klart godkänt. Dra mej baklänges!!! 3-0 till Sverige! Olof Mellberg! Hehe! Niiice :D

image90image91
 
                                                                                                         flaggbild: anyman.blogg.se

 

Så säger ni;
Postat av: annica

Haha! Va rolig du är!!! *fniss fniss*


Kommentar ~

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits