att sluta snusa.

Från Aftonbladet.

Hur förbereder jag mig?

Du bör mentalt förbereda dig på att den första tiden är jobbig. Du kommer inte att fungera som du brukar. Hjärnan och kroppen kommer att vara i obalans, du kan uppleva irritation och koncentrationssvårigheter.


Vecka 1:

Är du en "lätt" snusare, det vill säga, snusar en halv dosa per dag, kommer du att märka av abstinensen efter 3-4 dagar. Snusar du mycket, minst en dosa om dagen, kan besvären komma ganska omgående. Det är bra att vara beredd på det. Första veckan är framförallt fysiskt ansträngande. Blodsockret och blodtrycket kommer att vara lågt och du kan uppleva olika typer av stressmoment.


Vecka 2:

Då börjar de fysiska problemen sakta att avta. Istället kan du känna att det är mentalt jobbigt att inte längre ha en prilla under läppen. Eftersom du ständigt kommer att tänka på att du inte ska snusa, tar det energi från dig och du kan känna dig mentalt trött.


Vecka 3-4:

De psykiskt påfrestande momenten kommer att fortsätta vara kännbara. Men klarar du av de här första fyra kritiska veckorna kommer du sakta men säkert komma till punkten där du mår lika bra som någon som aldrig någonsin snusat.


Hur underlättar jag den första krismånaden?

Berätta för din omgivning att du har slutat snusa. Deras stöd kommer att vara till hjälp, eftersom du kan känna dig nedstämd. Sysselsätt dig med aktiviteter du stimuleras av för att hålla humöret uppe. För att förbränna stresshormonerna i kroppen, som kommer att öka, är det bra om du tränar. Du kan gå på gym eller ta långa promenader med hunden, så länge du aktiverar dig på ett sätt du trivs med. Drick ett glas vatten i timmen och ät små regelbundna måltider för att få stabilare blodsocker.


Okey, jag har jättelågt blodtryck.
När jag skriver JÄTTElågt så över(under)driver jag inte.
Det är så, jag är yr ofta och liknande.
Det står att man får lågt blodtryck av att sluta snusa,

vad händer då om man redan har lågt, då?
Nu vet jag inte om jag törs sluta snusa.


Så säger ni;
Postat av: lovingnurse

god jul :)

Postat av: Tu Madre

LYCKA TILL! :)

Hur ska du fira jul? :) GOD JUL

2007-12-22 @ 18:29:13
URL: http://www.tumadre.blogg.se
Postat av: just me myself and I

Hahaha du e för go du.... törs inte sluta snusa för att du får för lågt blodtryck... ja du kanske dör på kuppen... av abstinensen... då har man jäkligt lågt blodtryck... hihi

Skoja bara... God Jul på dig iallafall....

2007-12-23 @ 01:55:56

Kommentar ~

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits